Proces

1.       Dokonajcie podziału klasy na pięć grup, liczących zbliżoną liczbę osób (najlepiej byłoby, gdyby grupy te były równoliczne).
2.      Każda grupa wybiera swojego przywódcę – lidera, który będzie odpowiedzialny za kontakty z nauczycielem – opiekunem projektu. Lider grupy będzie też odpowiedzialny za organizację pracy wewnątrz grupy.
3.      Działanie A: Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie materiałów niezbędnych dla przeprowadzenia publicznego wystąpienia oraz do wykonania prezentacji, plakatu oraz strony WWW przedstawiających:
·         ideę obowiązującego w Polsce systemu emerytalnego;
·         główne „filary” obowiązującego w Polsce systemu emerytalnego;
·         przyczyny, dla których warto samodzielnie oszczędzać na swoją emeryturę;
·         różne możliwości samodzielnego oszczędzania na swoją przyszłą emeryturę;
·         najważniejsze pojęcia dotyczące podstawowych instrumentów finansowych mających związek z oszczędzaniem oraz z inwestycjami;
·         wady oraz zalety różnych sposobów samodzielnego oszczędzania na swoją przyszłą emeryturę;
4.      Przygotowując wymienione powyżej zagadnienia członkowie grup korzystają z przygotowanych źródeł (adresów internetowych). Proponuje się samodzielne „przeszukiwanie materiałów” dotyczących wymienionych zagadnień i tworzenie notatek, a następnie wspólne pracowanie nad prezentacją, plakatem, stroną WWW.
5.      Spośród przygotowanych przez pięć grup prezentacji, plakatów, stron WWW uczniowie wybiorą najlepszą prezentację, najlepszy plakat oraz najlepszą stronę WWW, które będą przedstawione podczas sesji popularnonaukowej. Pamiętajcie, że zarówno plakaty, jak i prezentacje, strony WWW powinny być uzupełnione o wyniki Działania B.
Przedstawiciele poszczególnych grup dokonają ustnej prezentacji swoich dokonań. Najlepszy prelegent wraz z najlepszą prezentacją wystąpi jako mówca na sesji popularnonaukowej.
6.      Działanie B: Zadaniem każdej grupy jest wykonanie przykładowych obliczeń przedstawiających efekty wybranych, różnych sposobów:
·         samodzielnego inwestowania (lokowania) swoich oszczędności;
·         długookresowego, systematycznego oszczędzania;
·         długookresowego oszczędzania na koncie IKE-Obligacje.
W przypadku samodzielnego inwestowania (lokowania) swoich oszczędności przyjmujemy założenie, że:
·         czas inwestowania wynosi 36 lat;
·         dokonujemy zakupu wyłącznie obligacji Skarbu Państwa (2-letnich, 10-letnich);
·         zakładamy lokaty pieniężne w banku XYZ, który oferuje lokatę roczną o oprocentowaniu 4% oraz lokatę dwuletnią o oprocentowaniu 4,5% (oprocentowanie nie będzie się zmieniało, przypadku lokaty dwuletniej kapitalizacja odsetek następuje po 1 roku));
·         kwota, którą możemy jednorazowo zainwestować wynosi 150 tyś. zł;
·         parametry finansowe obligacji są stałe (nie zmieniają się) i  przez cały okres inwestycji wynoszą tyle, ile wynosiły w kwietniu 2011 r.;
·         w momencie wykupu obligacji lub likwidacji lokaty nadal obowiązywał będzie tzw. podatek Belki.
W przypadku długookresowego, systematycznego oszczędzania przyjmujemy założenie, że:
·         czas inwestowania wynosi 36 lat;
·         rozpoczynając oszczędzanie zakładamy tzw. otwarte konto oszczędnościowe w banku XYZ, o oprocentowaniu rocznym 3,75% i miesięcznej kapitalizacji odsetek (otwarte konto oszczędnościowe umożliwia dokonywanie wpłat w trakcie trwania lokaty);
·         co miesiąc wpłacamy kwotę 300 zł;
·         parametry finansowe otwartego konta oszczędnościowego są stałe (nie zmieniają się) i przez cały okres inwestycji wynoszą 3,75% w stosunku rocznym, przy miesięcznej kapitalizacji odsetek);
·         w momencie likwidacji konta nadal obowiązywał będzie tzw. podatek Belki.
W przypadku długookresowego oszczędzania na koncie IKE-Obligacje przyjmujemy założenie, że
·         czas inwestowania wynosi 36 lat;
·         raz w roku wpłacamy kwotę równą maksymalnemu limitowi wpłat na konto
IKE-Obligacje;
·         parametry finansowe konta IKE-Obligacje– roczny limit wpłat są stałe (nie zmieniają się) i przez cały okres inwestycji wynoszą tyle, ile wynosiły w miesiącu kwietniu 2011 r.
7.      Wyniki przykładowych obliczeń powinny zostać wykorzystane podczas tworzenia plakatu, prezentacji oraz strony WWW. Jednocześnie „same obliczenia” muszą być wykonane w takiej postaci, aby były przygotowane do zaprezentowania potencjalnym zainteresowanym.
Uwagi:
Projekt będzie realizowany w okresie czterech miesięcy, w trakcie zajęć szkolnych oraz w ramach tzw. pracy własnej uczniów.